Impuls

mandag 31. desember 2018

30.12.18 Quintero

Kaffe på sengen og frokost i cockpit. I le av hardtoppen er det svettende bikinvær.
Vi holdt oss til rutinen idag: en tur innom yachtklubben for internett før lunsj på San Miguel, som også i dag levde opp til forventningene.

Vi trenger litt påfyll av matvarer, ikke minst ferskvarer, så supermarkedet sto på to do listen idag. Og det tar jo sin tid. Hvor er hva på dette supermarkedet. Også endte vi opp med å kjøpe mer mat enn vi hadde regnet med. Da vi var ferdige med å handle og det ikke kom noen taxi, drasset vi alle varene med oss langs fortauet. Vi utvekslet ikke mange ord på turen, bare pustet, svettet og gjennomførte.
Også, vel fremme på Impuls, skulle alt pakkes om. Ris og melprodukter måtte puttes i bokser, for beskyttelse mot fukt, og for å hindre spredning av melfluer. Det har vi heldigvis ikke hatt på to år! Og alt skulle få plass... Vi er like overrasket hver gang vi har fått plass.

På kvelden var det BBQ for medlemmene i yachtklubben, og vi ble invitert med! Det skulle starte fra omtrent klokken 19. Vi stilte opp kl 19.30 og tenkte vi var litt sene på den. I kurven hadde vi to kjøttstykker vi skulle ha på grillen, kokt ris, nachos, guacoumole, øl og vin vi kunne dele med de andre. De fleste var der da vi kom, men det skjedde ikke noe særlig, noen drakk en te, og noen gikk og noen kom. Klokken 21 kom det frem noen vinflasker og ingen flere kom eller gikk. Kl 22 la de kjøttet på grillen, vi la vårt på grillen, og spiste middagen kort tid etter (halv døde av sult), deres kjøtt var ikke ferdig før nærmere klokken 12, og da la de alt kjøttet på en trefjel,  skar det opp i mindre biter, og sendte det rundt som finger mat - vi var jo nesten blitt sultne igjen 😉 det smakte veldig godt. Når all maten var spist, var klokka ca 1.30.

Tidlig på kvelden var det et par som snakket engelsk. Veldig hyggelige folk. Da vi spurte hvorfor de snakket så bra engelsk, fortalte de at de hadde gått på amerikansk skole i Uruguay og her i chile. Han ene fortalte at den skolen han gikk på i Uruguay, hadde sendt et baseball team over andesfjellen, flyet styrtet og det ble laget en film om hendelsen. Villt å ha møtt en person som har vært så tett på hendelsen i en av de verste filemene Marianne har sett.
Etterhvert som kvelden skred frem viste det seg at alle, bortsett fra et par stykker, snakket engelsk.

Yachtklubben tilbyr transport til og fra seilbåtene 24 timer i døgnet, så vi ble kjørt tilbake til Impuls med det samme vi var klare for det.
Vi tilbrakte kvelden sammen med den fine gjengen. De fleste bor i Santiago og har en båt her i yachtklubben. Alle yachtklubbene i Chile er private og finansieres av medlemmene. Klubbene seg mellom har en avtale, slik at de kan besøke hverandre uten å betale alt for mye i havneleie - altså de slipper å betale 200 usd per natt slik vi måtte i Higulleras.

Alle var veldig imponert over ruta vår,  Valdivia-capp horn-valdivia. Og det er alltid gøy å høre!