Impuls

Seilte 59 nautiske mil
10 timer totalt
6 timer motor

Vi kom oss fra puerto Montt klonken 9.45, etter kaffe, frokost og besøk av Osvaldo fra båten Polarwind. Kolbjørn viste han hvordan han skal konfigurere den nye autopiloten sin.
Vi betalte Club Nautico for de seks dagene vi har vært der. Det kom på 2000 kr, like mye som vi betalte for to måneder på Alwoplast i Valdivia.
Langs utseilingen ved Puerto Montt lå det noen brølende sjøløver ved en bøye og ønsket oss god tur.
De første timene blåste det 10-15 knop og vi suste av gårde i ca 7 knop, før vinden forsvant helt og det duskregnet. Vi ble underholdt av sjøløver og pingviner, drakk kaffe og spiste knekkebrød med honning.
I løpet av dagen så vi flere sjøløver og pingviner og to ganger hadde vi følge med delfiner som lekte rundt båten.

Vi varierte med seil og motor fordi det blåste alt fra 15 til 0 knop.

Til lunsj hadde vi grønnsakswok med en boks tunfisk.

På ettermiddagen ble vi fysne og synes vi måtte lage noe vi kan spise blåbær til, fordi vi har en boks med blåbær stående. Vi bestemte oss for lapper. Idet Marianne gikk ned for å kokkelere kom bølgende fra siden og det rullet godt fra side til side og det var bare om å gjøre å holde på rørebollen, ingredienser, stekepanne og ferdige lapper. Lappene smakte skikkelig godt, selv uten blåbær, det hadde bare blitt gris å skulle håndtere det i bølgene. Vi spiste til vi klarte mer, og fortsatt har vi
så mye røre at vi stekte to lapper hver litt senere, og enda har vi mer røre.
På slutten av dagen, når kolbjørn ble litt for tålmodig og seilte i fire knop i regn og Marianne ikke var like tålmodig, gikk hun ned og nøt varmen fra varmevksleren Kolbjørn monterte på motoren i Valdivia, og gjore spanskkurs med duolinoappen.
Vi kastet anker kl 19.15 ved isla Anihue. Tok oss en ankerpils og nøt omgivelsene; speilblankt vann i en bukt omgitt av grønne åser, masse fugler, skyene lettet og det var en nydelig kveld!
Vi fortsatte med lapper til kveldsmat.