Impuls

Impuls

onsdag 22. mars 2017

Gjesteinnlegg av Mia

Jeg har vært så heldig å få besøke Marianne og Kolbjørn på SY Impuls i Panama! Når pappa og jeg fikk tilbudet var det ingen tvil. Vi fikk med oss William, Mariannes superheldige nevø, som skal være med i et halvår.  I tillegg til nytt mannskap dro vi også med oss en overraskelse til bursdagsbarnet Marianne. Kolbjørn hadde alliert seg med Geir, så vi hadde med oss et elektrisk piano på turen. Selvfølgelig pakket pent inn og dekorert etter alle kunstens regler.
Fra avreise på Gardermoen og frem til seilas i Panama gikk det helt smertefritt. William og jeg koste oss med filmer og skravling på flyet, mens Geir stort sett sov. Da vi ankom Panama City hadde vi en overnatting på hotell. Det beste med hotelloppholdet var vel badebassenget. Fra Panama City tok vi ferje til Contadora. Vi hadde fått tilrettelagt rute på forhånd av Kolbjørn. Så da vi kom i land på Contadora skulle vi finne en mann som het «Charlie». Etter minimalt med leting ble vi introdusert til Charlie og satt i en liten båt rundt øye og rett om bord på SY Impuls.
Gjensynsgleden var stor og det tok ikke lang tid før vi fikk egne lugarer og følte oss som hjemme på båten. I løpet av kvelden fikk Marianne lov til å åpne den store forundringspakken. Den kvelden la vi oss til såkalt klimpring og «heismusikk». Jeg tviler ikke på at gaven kommer til å bli godt brukt!
Dagene på SY Impuls var veldig avslappende og spennende. Vi koste oss masse på strendene, utforsket øyene, prøvde oss på både kajakk og stand-up board, spiste god mat og badet MASSE. Er så mange høydepunkter i løpet av 10 dager på vannet. Men jeg skal prøve å nevne det aller aller beste!

FISKING! Vet ikke hvor jeg skal starte egentlig. For dette var veldig spennende å holde på med. Vi testet fiskestanga, stort sett uten hell.. Men vi testet også spear gun’n til Kolbjørn og Hawaii slyngen. Og det ga resultater! Vi snakker papegøyefisk og en skikkelig fæling. Etter mye sløying og forberedelser prøvde vi fiskesuppe den ene dagen, og helgrillet på bål en annen dag. Marianne gjør underverker på kjøkkenet og jeg bøyer meg i hatten! Tror spear gun’n ble høyt verdsatt, for den fikk hvertfall ligge i sengen ved siden av kapteinen og fruen. I tillegg hadde vi førsteklasses sushi om bord. Kolbjørn fikk en flott yellow tuna på kroken! Flott matfisk og god underholdning! Den ferskeste sushien jeg noen gang har fått servert.

SEILING! Generelt sett liker jeg å lære nye ting, og seiling var intet unntak. Vi fikk lov til å hjelpe til så mye vi kunne med å slå, dra seil og pakke ned seil. Utrolig spennende og lærerikt. Og til tider ganske tungt… Overrasket over hvor mye man skal tenke på når man er ute å seiler, og imponert over hvor rutinerte mannskapet på Impuls er. Definitivt en opplevelse jeg kommer til å huske! En dag vi var ute å seilte fikk jeg til og med prøve meg ved roret.. Utrolig at det går an å få adrenalin når man kun seiler i et par knop. Det sier vel litt om hvor lite seilerfaringen var fra før av.

BURSDAGSFEIRING! Vi var så heldige å få møte en annen seilbåt med nordmenn på tur. William var hvertfall veldig glad for å møte andre barn, og det er ingen tvil om de fant tonen raskt. Den mellomste gutten hadde bursdag, og det måtte selvfølgelig feires. Vi dro inn på stranda og grillet selvfisket papegøye på bålet, og toppet det hele med eplekake og sjokolademuffins.

OPPDAGELSESFERD! I løpet av oppholdet vårt på Impuls besøkte vi mange av Islas Perlas flotte perler, og innimellom fikk vi en hel øy for oss selv. Vi var stadig i land og utforsket øyene. Og selv om det var flott var jeg også overrasket over andel søppel som driver i land på slike øyer. Fikk et inntrykk av forsøpling, som jeg faktisk ikke hadde forventet. Til tross for dette var det også mange flotte øyeblikk! For eksempel når vi undersøkte en elv med dingy og kajakk. Morsom opplevelse å kose seg på en elv i høyvann, og deretter se at det er mulig å gå hele tørrskodd ved lavvann. Dessuten møtte vi noen fisefine folk som gjorde det samme som oss. Imponert over at man kan ha så mye flotte ting, men likevel ikke kose seg. Vi hadde hvertfall vett til å kose oss, og nøt den flotte opplevelsen. I motsetning til Herr og Fru Sinnatagg som ikke ville krølle sine hvite silkeskjorter.

TABBER! Man kan rett og slett drite seg litt ut, når man er på ukjent farvann… Og jeg må selvfølgelig avsløre et par tabber som Geir og jeg sto for.. For det første klarte Geir å kjøpe noe han trodde var bananer, men som viste seg å være planten. Pytt pytt, det er fort gjort..
Min tabbe var muligens hakket verre da den endte i en redningsaksjon. Jeg skulle nemlig være lur og bruke solhatt. Veldig praktisk for å passe seg fra sola, men veldig upraktisk når det blåser. Og det blåste. Hatten havnet på sjøen, og jeg skulle «bare» hoppe uti og hente den. Gikk helt fint å hente den, men i det jeg skulle svømme tilbake til båten så sto jeg helt stille uansett hvor hardt jeg prøvde å svømme fremover. De i båten innså at jeg sto helt stille og til slutt at jeg begynte å drifte bakover. Geir heiv seg i kajakken og måtte redde meg fra den sterke strømmen! Veldig flaut, men også veldig morsomt når jeg omsider sto på dekk igjen. Lesson learned, sjekk alltid hvor sterk strømmen er før du legger på svøm.

VERTSKAPET! Jeg tar av meg hatten og bøyer meg i støvet for vertene våre på denne turen. Geir og jeg er evig takknemlige for muligheten til å seile med Impuls, oppleve Panama og nyte tilværelsen i en kort periode. Knallblå himmel, vind i seilene og sand mellom tærne er balsam for sjelen. Vi ønsker dere lykke til på neste etappe og med skole ombord. Vi gleder oss til å følge eventyret på Impuls fremover, og takker så mye for oss. Ta godt vare på hverandre og nyt deres unike hverdag.  

God klem fra Mia. 


ankomst Impuls

Bursdagsgaven til Marianne





tunfisk sashimi





Best friends.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei! Vi setter veldig stor pris på om du legger igjen noen ord i kommentarfeltet. Hilsen Marianne og Kolbjørn