Impuls

onsdag 9. mars 2022

Puerto Rico. Gjesteinnlegg av Eline.

Tilfeldigheter og en stående invitasjon til å mønstre på på Impuls førte til at vi grep sjansen. Igjen. Denne gangen tok vi med oss barna.

Med negative coronatester 24 timer før avgang fra Norge kunne vi endelig puste lettet ut og virkelig se frem til et eventyr i Karibien. Vi satte snuten mot Puerto Rico, med to barn som knapt hadde vært utenfor Norges grenser. Bort fra vinter og uroligheter i Europa. Etter en 45 minutters fergetur fra Ceiba på «fastlandet» ble vi møtt av to nøttebrune og blide jordomseilere på den lille øya Culebra.
Et herlig gjensyn. Og to spente barn. Hvordan  blir det å bo på en båt i tre døgn?
Det var seks år siden Christian og jeg seilte med Marianne og Kolbjørn på Impuls i British Virgin Island. Utrolig å tenke på alle stedene den solide og etterhvert ganske så fullstappede båten, har vært innom i løpet av alle disse årene.
Første ettermiddagen gikk med til bading i bukten ved havnen, innlosjering i båten og en tur i den lokale matbutikken for å sørge for mat og drikke de neste dagene. Høy musikk og en butikk fullstappet av alt mulig rart, samt en superstreng eier som tilslutt kastet ut marianne fordi vi var to fra en husholdning i butikken.
Nøt solnedgangen med øl og Mariannes deilige lasagne.
Neste morgen fikk vi servert kaffe, juice og deilig eggerøre før vi forlot bukten og seilte mot øya Culebrita, til en strand hvor vi skulle snorkle. En behagelig seilas før vi ankret opp foran stranden og stupte ut i det varme turkise vannet. For å oppdage korallrev og fisk i vakre farger. Amazing. Spesielt Helene ble hekta og vanskelig å få opp i båten. Hun er som en fisk i vannet. Beathe likte best å snorkle fra supen.
Vi seilte videre til en bukt med mangrover hvor vi ankret opp for natten. Et fint sted å utforske fra kajakk og sup. Ikke så mye fisk der men mange store konkylier.
På kvelden lagde vi tacosuppe og tortilla chips og nøt flere øl.
Morgenen etter hadde vi en litt lengre seilas foran oss og dro avgårde etter en kaffekopp. I følge guidebøkene er Flamenco beach på Culebra Karibiens fineste strand så vi ville selvfølgelig sjekke ut denne. Etter 1,5 times seiling  med vinden i ryggen kom vi frem til en vakker strand med endeløs hvit sand, palmer og bølgesus. Vi snorklet mer og koste oss der noen timer. Litt urolig ankring, så vi seilte videre etterhvert. Marianne serverte ostesmørbrød på vei tilbake.
Middag på kvelden på en travel og skikkelig karibisk restaurant «dinghy Dock». God stemning og deilig mat og drikke.
Søndag morgen var avreisedag med ferge fra Culebra til Ceiba etter frokost. Og deretter fly hjem fra San Juan.
Vi er så glade for å ha fått komme å besøke dere. Det har gått over all forventning med barna ombord. Deres høydepunkter var å se konkylier og å snorkle med alle fiskene.
Tusen takk for oss. Takk for at vi fikk invadere båten og ta plass. Rote litt og dra med oss salt og sand overalt. Vi har virkelig kost oss og drar hjemover mange opplevelser rikere. Dere er det perfekte vertsskap, og ikke minst helt råe seilere. Gøy å se arbeidsfordelingen og hvordan alt går stille og rolig for seg på dekk, som den største selvfølgelighet. Kolbjørn er virkelig den fødte kaptein. Gleder oss til å følge dere videre på reisen.
På gjensyn.

På vei fra St Croix til Puerto Rico

Her skal gjestene komme inn med ferja

Nydelig mat på restauranten Dingy dock.

Genoaen skal inn

Det er fantastisk hvor fint det går å være mange ombord

Gjestene er reist og vi tar ned genoaen,
solbeskyttesen er ødelagt og må repareres.
Vi heiser reserve-genoane vår.