Impuls

fredag 21. januar 2022

Vista Mar Marina, Panama

Vista Mar Marina

Jeg husker en tuktuk-tur langs kysten i Thailand i 1998. I lykkerus over å legge verden under mine føtter sammen med Målfrid, en skikkelig god venninne. Over høytaleren spilte sjåføren Hotel California av The Eagels. Og jeg har egentlig aldri dvelt over hva teksten handler om, før nå, når folk snakket om at Vista Mar Marina er som Hotel California. Jeg måtte google teksten og når vi hadde gjort det bestemte vi oss for å reise. Om så båten var klar  eller ikke. Dette er ikke et blivende sted for oss:

Last thing I remember, I was

Running to the door

I had to find the passage back

To the place I was before

"Relax" said the night man,

"We are programmed to receive"

You can check-out any time you like

But you can never leave.

Båten var altså ikke så ship shape som vi ønsket, men vi fant ut at her skulle vi ikke bli lenger.

Vi ankom Panama med fly fra Oslo via Amsterdam en av de siste dagene i oktober. Regnet sto i fossefall ned fra himmelen da vi ankom Panama. Vi hadde helt glemt hvilke mengder med regn det fosser ned når det er regntid. Vi hadde også glemt hvor varmt det er her i tropene. Nesten lammende varmt.

Anyway. Vi kom tilbake til Impuls som har ligget to år på land i Vista Mar Marina. Nå var vi veldig spente på hvilken stand hun befant seg i, etter to år på land, utsatt for sol, vind, regn og støv. En hel del ting hadde vi mentalt forberedt oss på, for at overraskelsen ikke skulle bli for stor. Egentlig var det bare to overraskelser som overrasket oss. Den ene var at vinduene i den nye hardtoppen som vi fikk bygget i 2018 i Valdivia i Chile, er krakkelert og gir et blury syn på verden og enda mer blury i motlys. Den andre overraskelsen var at ankerkjettingen vår lå som en rusten jernklump i ankerrommet. Den måtte slåes fra hverandre med slegge.

En tysker på en Neel 45 trimaran skulle selge en stainless steel kjetting. Hans kjetting lyste mot oss fra dekket hans der den lå og skinte i den enormt skarpe solen - en slik kjetting har vi ønsket oss lenge, men har av økonomiske grunner sett oss nødt til å ta til takke med en galvanisert som nå lå brun og ekkel foran i baugen vår. Vi kjøpte tyskerens. Og et nederlansk par fikk 40 meter (fortsatt fin) av vår galvaniserte som de skulle bruke på et ekstra anker.

Men så er det oppgavene som ikke går under kategorien overraskelser men vedlikehold. Mengden av det har toppet seg litt for oss. Dette skyldes mengden oppgaver, varmen det skal jobbes under, og at vi ønsker å komme gjennom Panamakanalen så fort som mulig for å krysse det karibiske hav over til Trond på St Croix før Julevinden setter inn. Vi kommer uansett til å ha motvind og motstrøm, men julvindene er vind av de mer krasse slagene, og kan bli "umulige" å forsere.

Uansett; oppgavene sto i kø når vi ankom Vista Mar, de ble gjennomført og presenteres enkelt her:

Pusse og pollere skroget over vannlingen

Pusse med sandpapir under vannlinjen

Bytte foringer i pakkboksen

Bytte foring på akslingen, og da må proppelen av og på igjen.

Legge primer og bunnstoff under vannlinjen

Sveise roret. Denne oppgaven fikk Olli, en handyman av en gårdbruker fra Sørafrika.

Rense vinsjene

Bytte kjetting

Få watermakeren til å fungere og da må vi bruke aggragatet som trenger oljeskift før vi kan starte den. Olje må vi ut å kjøpe.

Startert motoren? YES den startet uten problemer.

Giret har irret seg fast, må jobbes med, smøres og snakkes pent til.

All maten vi hadde i skapene må gåes igjennom og vi må kvitte oss med det som har gått ut på dato

Salongen og alle skap må vaskes. Heldigvis så har alle skapene stått åpne og har fått luft

Cockpit må vaskes og poleres

kjøleskapet sluttet å virke, så vi må få tak i en som kan fikse det. Vi hadde en mekaniker ombord, men han fikk ikke til å reparere kjleskapet, så i

mellomtiden bruker vi fryseren (den rommer bare 30 liter) som kjøleskap.

Beskyttelsestrekket til dinghyen må repareres.

Klær som har vært pakket ned i to år må vaskes

Klær som har tatt skade av å være nedpakket i to år på kastet. Irrede glidelåser og gulnede klær

Vi kom tilabke med 90 kg bagasje, for å få plass til dette og oss selv må vi ta en kaste/gi bort runde og kvitte oss med det vi ikke trenger

Få Olli til å sveise ovnristen. Da vi dro for to år siden lot vi en aluminiumskjele stå på ovnen som er av rustfritt stål - det gjorde at stålet rustet i

uforholdsmessig fart og knakk.

Vaske dinghyen og forsterke tynnslitte områder på dinghyen.

Vaske fenderene

Vaske alle tau for grønske og møkk

Tømme kajakkene for vann

Teste påhengsmotoren og det resulterte i at den må fikses. Den går ikke på tomgang og en slik troublesouting tar tid.

Vi har en god venn på marinaen, Cesar. Det var han som holdt et ekstra øye med Impuls mens vi var i Norge i to år. Han hadde en venn som gjerne ville hjelpe oss med å pusse skroget over vannlinjen og pollere det, han ville gjerne også pusse under vannlinjen og legge primer og bunnstoff. Denne vennen viste seg å være en kødd. Første bommert han gjorde var at han ville legge epoxiprimer under vannlinjen uten å pusse helt ned til glassfiberen. Så skulle han legge International bunnstoff. Han kom drassende med umerkede spann med bunstoff og når vi ønsket bevis for at det faktisk var International han hadde på spannene så backet han ut av avtalen om å selge oss bunnstoff og å hjelpe oss med å legge bunnstoff. Vi hadde forskuddsbetalt for at han skulle kjøpe primer og bunnstoff for oss - og det var dager med diskusjoner for å få kødden til å betale tilbake pengene. Vi lovet oss selv og aldri forskuddsbetale igjen, også gikk vi rett inn i butikken i marinaen og forskuddsbetalte for primer og bunnstoff. Man glemmer fort de kjipe opplevelsene og de gode opplevelsene sitter heldigvis dypere i sinnet.

Oppå all frustrasjonen vi opplevde når vi måtte diskutere med kødden som prøvde å lure oss, kan dere legge den intense varmen og stressfaktoren at vi ville få jobben gjort så fort som mulig slik at Impuls kunne sjøsettes og seile videre og ungå alt for mye motvind når vi skal over til karibien.

Heldigvis omgås vi her seilere som forstår oss og all frustrasjonen vår, og gleder seg med oss når vi opplever oppturer.

Et nederlandsk par har vi vært på fine turer sammen med, mellom slagene med Impuls. Vi har vært på fjelltur og på picknikk. Hver onsdag er det BBQ/potloc - i marinaen der alle tar med seg en rett de deler. Også er det klart at en hver slitsom dag kan reddes med en øl i solnedgangen på stranden.

Morgenen etter at vi kom frem til Vista Mar skulle våre nederlanske venner få sjøsatt båten sin, etter at den hadde ligget et halvt år på land. Da skjedde det som ikke skal skje. Festet mellom trucken og hengeren med båten løsnet og båten skle ned en bratt skrent og ned i vannet. Totalt vannskadet inni. Marinaen betaler dem forsikringspenger og de er nå igang med å fiks båt.

Reparerer dinghytrekket

kaos ombord

Reisen til Panama

Vel fremme på Impuls

Vår nye ankerkjetting i stainlesssteel

Marinaen

Standen mellom marinaen og det lille stedet san Carlos

På vei tl san Carlos

Restauranten på stranden. servert øl og grillet fisk

Grillet fisk

Vi hadde med oss tørket kantarell og spekeelgpølse fra Norge. Her er det kantarellsuppe med elgpølse.

KOlbjørn hjelper en lokal fisker med å få båten på vannet

Nederlenderne fikk låne en leilighet i marinaen mens båten deres fikses. Vi hadde poolparty ved leiligheten deres.

Primer

Norge.Nederland!

Pot Loc i marinaen

Impuls endelig tilbake på vannet

Nederlandske Carousell

Vår gamle rustne galvaniserte ankerkjetting