Der nede på Alwoplast ligger Impuls |
Completo! Chilensk pølse i brød, med ketchup avocado og majones.
jummy!!
|
Morgenstund har gull i munn. Vi er store tilhengere av
kaffe på sengen om morgenen.
|
Vi gikk tomme for gass en lørdagkveld og var veldig glade
for at vi hadde dette kokeaperatet fra 1976 om bord -
just in case
|
Høytlesing |
Vi inspiserer hardtoppen in the making |
Førsteutkastet til hardtoppen kommer om bord, og taes av
igjen. Det gjenstår finish og maling. Divinicellplater trukket
glassfiber.
|
En koker harvegrøt til frokost og den andre mekker slanger til den nye lensepumpen. |
Planlegger videre etapper |
Marianne møtte denne karen på en løpetur, og han ble med
på hele turen.
|
Vi vet å kose oss |
Vodka på vanntanken
|
Vodka i vanntanken |
Vi møter så mye bra og kule folk! Her er fem av dem. Dette er folk som ikke
lar seg stoppe.
|
Løpetur i Parque Saval |
Vi trenger å toppe opp dieseltankene våre. har lastet alle
kannene inn på bussen på vei til bensnstasjonen.
|
Inspiserer hardtoppen som her er grunnet og fått et strøk maling. |
Utsikt fra løpeturen |
Frokost er viktig |
Jane og Jean Pierre, seilere gjennom 30 år. Nå er de på vei til Antartica for
tredje gang. De er 75 år!
|
Garry, Canada, med den morsomme latteren og Rene, Sveits, som seilte solo fra
New Zealand til Chile via point Nemo, det punktet i verden som er lengst fra land.
|
Cruisersparty! Alle har pyntet seg... |
Jane og Jean Pierre |
løpetur i skogen |
Hardtoppen er på, og skal ikke av igjen! |
Løpetur i skogen |
Hyggelig lag på El Growler |
Hardtoppen blir på, men mangler vinduer |
Pascal, fra Frankrike. Vi møtte han første gang i caleta Marteal, første ankringen etter at vi hadde rundet Kapp Horn |
Vi kjøpte oss en sekskant |
Når du ike har en skrue løs og trenger hjelp til å få den løs |
Det skal legges bunnstoff |
Mye bra folk på ett sted |
Når du går bersjerk i en Chilensk vinbutikk... Nå ser vi ikke
vannlinja...
|
Vi har tilbragt MYE tid sammen med Shelly og Barry fra Canada. Ledd SÅ mye. |
Nå er vinduene på plass! Acryll vinduer. |
Kolbjørn har virkelig utviklet sin tålmodighet! Her skal han kjøpe to kaffe. Det tok
30 minutter og to køer, mye tulling og latter.
|
Kolbjørn konstruerte en stainlesssteal ramme til et bord som
vi kan slå sammen. Bordplata fikk vi av Alwoplast.
|
Litt fiksing på toppen av Impuls |
ENDELIG!!! Vinduene er festet! Og Impuls ser 30 år yngre ut! Super fin!
Tusen takk til Claudio, Cæsear, Pedro og Hugo som har jobbet med den!
|
Long time no see! Og slik hadde vi ikke tenkt at det skulle
bli. Vi har vært på Impuls i to måneder etter at vi hadde noen skikkelig fine
månder hjemme i Norge i sommer. Det er to måneder siden vi rundet hjørnet ved
Alwoplast og tenkte at kanskje vår nye hardtop, sprayhood i glassfiber, er på
plass. I to måneder har vi nesten ukentlig håpet at vi om en uke vil være klare
for å seile videre. Men her er det for mye regn, for mye sol og mange andre
gode grunner til ikke å jobbe med glass fiber, silikon og maling. Og for dere
som trodde at «manjana» på spansk betyr i morgen, så kan vi bekrefte at det
ikke stemmer. Det betyr «en gang i fremtiden». Men vi har jobbet med
tålmodigheten og fått gjort mange andre større og mindre jobber på Impuls, mens
vi har ventet på at arbeiderne her skulle bli ferdige med hardtoppen.
Vi har ligget ved Alwoplast, de bygger båter, og tilbyr
hjelp til seilere når de har tid. Men det viktigste for oss er at de tillater
arbeiderne sine å jobbe på seilbåter som trenger hjelp i fritiden. Disse
arbeiderne gjør en utmerket jobb. Vi har fått gjort mye i tillegg til
hardtoppen. Vi har fått laget et nytt bord, som kan slås sammen, i cockpiten.
Hvis vi har et elektrisk spørsmål kan vi bare gå opp i andre etasjen å snakke
med elektrikerne. Claudio har laget mange fine detaljer i stainless steal,
Cæsar har laget skallet til hardtoppen. Pedro har gjort finishen på hardtoppen
og malt den. Men med en fin nymalt hardtopp så vi at den blå stripen på siden
av Impuls kunne trenge en utbedring, så vi fikk Pedro til å male den også. Det
gjorde skikkelig forskjell. Den gamle stripen var sliten og hadde skader helt
ned i gelcoaten. Og ikke bare er disse gutta dyktige, de er også veldig
kreative. Så vi har kommet med ønsker og ideer, og i samråd med gutta kommer vi
frem til løsninger - løsninger som vi
har vært veldig fornøyde med. Hardtoppen vår har for ekspempel et utrekkbart
tak. Hvordan dette skulle festes å og trekkes ut fant vi en veldig fin løsning
på samme med Claudio.
I tillegg til dyktige arbeidere har Alwoplast et vindu i
veggen. Og gjennom det vinduet, Panolen, kunne vi bestille det vi ønsket av
utstyr til båtfiksing. Alt fra sysaker til maleutstyr og elektriske kabler. Det
er ikke noe de ikke har kunnet skaffe oss.
For å skryte litt av oss selv, så har vi laget et lite
utdrag av jobbene vi har utført på Impuls mens vi har ligget på Alwoplast:
Fått laget en ny oppsamlingsboks for overskudd diesel fra
Dickenson, peisen vår, slik at dieselen ikke renner ut på gulvet.
En seilmaker har reparert slitasje-skader på solbeskyttelsen
på genoaen, og vi har heist genoaen.
Vi fikk tau i propellen i Magellan stredet, det førte til at
girkassa løsnet fra motoren og en aluminiumsplate mellom motor og girkassa ble
ødelagt. Kolbjørn har montert dette sammen igjen, med en ny aluminiumsplate vi
hadde med fra Norge.
Vi har fått montert varmeveklser på motoren, slik får vi
blåst varme inn i båten når vi går for motor.
Bygget skap rundt diesltanken i frampiggen.
Skrevet en artikkel til seilmagasinet om bruk av værmelding
da vi seilte offshore i sørstillehavet. Den skal publisres i løpet av 2019.
Vi har hatt Impuls opp på land og lagt nytt bunnstoff.
Polert skrogsidene og cockpiten.
Sydd vindbeskyttelse til å feste på den nye hardtoppen
Sydd trekk til den ekstra påhengsmotoren. Påhengsmotoren
fikk vi solgt før vi dro fra Valdivia, og den ble solgt med trekk.
Sydd trekk til pipa. Et trekk vi kan sette på når vi seiler,
for å være sikker på at det ikke kommer noen dråper vann inn og vi kan
oppbevare den øverste delene av pipa i trekket i perioder når vi ikke bruker
pipa.
Sydd trekk til alle vinsjene.
Kjølelementet i kjøeskapet hadde løsnet og er nå festet
igjen.
Montert et nytt 100 w socellepanel på taket på den nye
hardtoppen. Nå har vi 500 w solcellepanel pluss vindmølle på 300w
Montert to nye MPPT regulatorer.
Montert ny 3000W inverter.
Vannpumpen vår røk mens Marianne sto i dusjen med såpe fra
topp til tå. Nå har vi montert en ny, som har gitt oss en hel del hodebry, men
som nå fungerer som den skal.
Vi har fikset toppen av masta, så nå har vi lys i toppen, en
ny vindex (den gamle forsvant i en storm utenfor Chiles kyst) og vindmåleren
vår er regulert slik at vi nå kan observere vinden, blåsende fra riktig
retning, på instrumentene.
Vi har kjøpt oss en sekskant. Vi har fått en liten intro av
en meget erfaren sveitsisk seiler, Rene, og håper å kunne leke oss med den
underveis.
Det livet vi lever er veldig lite preget av rutiner. Men når
vi nå har vært to måneder i Valdivia har vi fått på plass noen rutiner:
Vi har bakt brød hver uke (5 dl kokt og avkjølt vann. 300
gram rugmel eller intergral mel. Resten av melet er hvetemel, så mye du trenger
for å oppnå ønsket konsisten. Sirup, salt og 1-2 spiseskjeer tørrgjær). Vi har
hatt en kosedag i byen med restaurant besøk, hver uke. Og Marianne har jogget
og funnet favoritt ruter, gjort yin yoga. Bruker en app som heter hvila deg i form - uten at det var teksten som lokket meg så er det yogaøvelser som kan gjennomføres på en båt, som hele tiden er i bevegelse. Det er hovedsakelig sittende eller liggende øvelser. Også gjør hun pushups.
Vi har også brukt mye tid på Duolingo. Det er en vanedannende språklærings-app. Vi lærer oss spansk. Det går sakte med sikkert fremover.
Dette ble et kjapt lite innlegg,
vi er på vei videre! Kolbjørn er i byen for å fikse seiltillatelse sammen med
Barry på Stargate som vi skal seile sammen med sørover, og Marianne har lasagne
i ovnen og gjør de siste forberedelsene før avreise. Vi er klare til å heise
seil! Endelig!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Hei! Vi setter veldig stor pris på om du legger igjen noen ord i kommentarfeltet. Hilsen Marianne og Kolbjørn