Impuls

Impuls

mandag 12. desember 2016

Overskriften kommer nederst i teksten

Jeg står i byssa og forbereder dagens middag. Vi har funnet kyllinglår på tilbud, 1,99 euro for 1 kg kyllinglår. Når vi tar de frosne blekrosa lårene ut av fryseren på leader Price i Le Marine, Martinique gremmes vi over hvilke leveforhold disse dyrene må ha hatt når vi vet hvor mange humane ledd som skal ha fortjeneste av de lårene vi kjøper. Men vi har sparekniven på strupen, og må bite i det sure eple og proteinrike kyllinglår.
Vi er tilbake på Impuls. Jeg står i byssa og tilbereder kyllinglårene. Lite vet jeg om hvilke festmåltid dette skal bli. Jeg steker dem i ovnen med krydder. De blir stekt lenge og vel. De får den perfekte harde skorpen på toppen fordi de blir stående så lenge i ovnen. Før jeg står over de varme gassblussene i byssa har vi tatt en øl på Kokoarom, stamkafeen i Le Marine, og vært på nettet. Nå er vi skrubbsultne. Solen er gått ned, klokka er passert 18.00, og det er mørkt ute.
Kolbjørn roper ned til meg: Marianne kan du hente brillene mine som ligger i boblejakka? Jeg setter fra meg gryten med poteter som skal moses til potetstappe, og går inn i styrbord akterlugar, hvor boblejakken henger. Stikker hånden inn i venstre jakkelomme og henter ut Kolbjørns solbriller... solbiller... men mellom de sammenslåtte solbrillestengene har det festet seg en liten hvit tøypose som det står Thune på. Jeg lar fingrene forsiktig røre posen og kjenner en liten ring. Jeg tørr ikke kjenne mer, jeg er redd for å ødelegge en overraskelse. Jeg gir Kolbjørn brillene og klarer jo ikke å dy meg og spør, med et lite lurt smil, hva som er i denne lille posen. Jeg tror jeg skal få en liten kjærlighetsgave, men der tok overraskelsen over. Koljørn spørr: vil du gifte deg med meg? Jeg får ikke svart. Vi bare kysser og kysser. Mens jeg smiler. Og det går opp for meg at NÅ akuratt NÅ opplever jeg en `"once in a lifetime" opplevelse. Når jeg har kysset han vel og lenge og vært rett og slett litt i min egen verden, slår det meg at han kanskje blir nervøs. Jeg har jo ikke svart. Han vet jo ikke at jeg sitter og tenker at JA! Jeg vil gifte meg med deg. Han vet jo ikke hva som skjer inne i hodet mitt. Han vet ikke at hver hjernescelle inne i mitt hodet smiler og roper JA!
Etter at vi hadde knærtet en flaske champagne, tømt flasken, hadde kysset mer og snakket om hva som skjedde akuratt nå, var kyllinglårene perfekt stekte. Må livet vårt sammen bli sprøtt, saftig, varmt og perfekt. Som det perfekt stekte kyllinglår.  Overskriften: forlovelse.

9 kommentarer:

  1. Så koselig. Gratulerer så mye fra oss på Sandhaugen. Kaktus hilser også. ������

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Irene! Nå kan du hilse Henning og si at jeg skal passe godt på Kolbjørn ;) Klem

      Slett
  2. Det skal jeg gjøre, men da må du si til Koldbjørn at han må passe på deg. Kos dere videre på tur og jeg regner med at julestria på båten er godt i gang.

    SvarSlett
  3. Gratulerer dere begge to- så utrolig hyggelig������!! ❤️

    SvarSlett
  4. Tusen takk Helga! Håper du har det fint! Klem

    SvarSlett
  5. Å....så koselig. Gratulerer!!!

    SvarSlett
  6. GRATULERER!! Nå ble vel pappa Nils glad! Vi er fortsatt på Grenada - problemer med generatoren denne gangen - fikset nå

    Masse klemmer fra Berit og Bjørn på Temerity

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk dere to! Vi ønsker dere en veldig fin jul der nede! Klem fra oss!

      Slett

Hei! Vi setter veldig stor pris på om du legger igjen noen ord i kommentarfeltet. Hilsen Marianne og Kolbjørn