Impuls

Impuls

tirsdag 22. september 2015

Den Engelske kanal på tvers

I dag har vi gjennomført en av de milepel-etappene. Og den etappen var godt planlagt. Vær, tidevann, strømmer og kart var nøye studert. Dagen ble som følger: vekkerklokka ringte kl 04, vi kom oss ut av dynene 04.20. Spiste havregryn til frokost. Hadde fire måltider lett tilgjengelig for resten av dagen. Avreise kl 04.48 fordi vi gjerne vil være godt ute på sjøen under seil før strømmene snur til medstrøms for å få maks utbytte av dem. Det er anbefalt å dra fra havn to timer før strømmene går med seilretningen.
Vel ute av havn var det lite vind. Og så mørtkt så mørkt. Og ikke nok med at det var mørkt, men det ble heller ikke lysere i takt med soloppgangen, pga det lave skydekket, var det ikke i nærheten av lyst før nærmere kl 08.15. Det er ikke beroligende å seile inn i et så trafikert område som Den Engelske kanal, når det er så mørkt. Men AIS og radar, fyr og lykter halp oss. 
I den engelske kanal seiler de store skipene på usynlige "motorveier". De som skal nord-østover har en fil og de som skal sør-vestover har en annen fil. Disse filene skal vi, som lystfartøy, krysse. Motorveifilene skal helst krysses 90 grader på. Og de skal krysses der disse filene er smalest. Når vi krysset den første filen så vi etter båter som gikk fra syd-vest mot nord-øst. Deretter var det et område uten trafikk også en ny "usynlig" motorveifil hvor vi måtte holde øye med båtene som går fra nord-øst til syd-vest. En av de kryssende båtene kom ganske tett på. Den ser dere på bildet. Det står en mann på brua som nok synes dette møtet var like interessant som oss, for han filmet oss, som vi filmet han.

I tillegg til strømmene og trafikken er det mange grunner som lager urolig sjø og som man kan gå på hvis man ikke passer på. Så vi var nøye med rutevalget da vi planla krysningen av den engelske kanal.
Det var meldt ok vind tidlig på dagen 15 knop (=7 sek/m, laber bris ), og veldig mye vind, 30 knop, fra ca kl 14 (= 15sek/m, stiv kuling). Det vil si at vi hadde et vindu mellom kl 05 og 14 hvor vi kunne kryss fra Oostende i Belgia til Dover i Storbritania.
Det hele endte med at det mest spennende med denne dagen var planleggningen. Dagen var fyllt med lite vind, regn, lavt skydekke, tåke, lite trafikk i kanalen og så godt planlagt rute at vi ikke fikk med oss den urolige engelske kanalen...
I le for regnet

Før den siste timen. Da møtte vi stiv kuling, midt i mot, og motstrømmen. Rett utenfor moloen inn til Dover gikk for motorkraft. Som regel tar motoren oss fremover i 7-8 knop, der lå vi i 0,7-3 knop.
2 nautisk mil utenfor Dover ble vi kalt opp av kystvakta som ba oss kalle dem opp 200 meter før moloen. Da vi da kalte dem opp tillot han oss å komme inn i havnen. Kan godt fortelle at det ikke hadde vært gode lyder i denne båten hvis vi hadde blitt bedt om å vente utenfor havnen med både sterk strøm og sterk motvind...
På ettermiddagen gikk vi tur opp til Dover Castel.

2 kommentarer:

Hei! Vi setter veldig stor pris på om du legger igjen noen ord i kommentarfeltet. Hilsen Marianne og Kolbjørn