Storm i Saint Georgs harbor |
Clipper race- båtene |
Morro å bakebrød i varmen- den hever så lett |
Hvordan få litt mer kjærlighet av Kolbjørn: bak brød |
saint Georges |
Storm i havna |
Nordligste tuppen av Bermuda |
De murte betong takene |
Søndagsregatta - vi er tilskuere |
En av Clipper race båtene kommer inn. |
Bermuda
Det første døgnet vi var på Bermuda var dominert av den tropiske stormen Alex. Det røsket og rev i Impuls der vi lå fortøyd til tollbrygga. Vindmåleren vår viste maks vindhastighet på 56 knop, tilsvarende sterk storm. Sjøen inne i havnebassenget var grov. Krappe bølger var toppet med hvitt skum. Når vi kom oss i land var det umulig å stå stille, vi måtte trippe på stedet for å holde balansen. Det var voldsomt. Vi følte oss heldigvis trygge med tre tamper fortøyd til tollbrygga. Det mest voldsomme var egentlig alle seilhistoriene vi ble fortalt de neste par ukene mens vi ventet på bra vind for å seile fra Bermuda til Canada. Det var ikke gamle historier, det var rykende ferske nyheter om hvor tøft havet kan være.
Vi hørte om to unge gutter som ønsket å mønstre på en ny båt. Den tyske båten de hadde vært mannskap på, var blitt slått ned av en monster bølge. Båten forsvant på havet og mannskapet ble reddet av den Amerikanske kystvakta.
En kaptein på en sveitsisk båt døde av hjerteinfarkt i det de kastet tampene på land i Bermuda - man kan jo bare forstille seg hva de hadde vært ute for som slet han helt ut.
Flere båter kom inn med totalt opprevne seil.
Og en fransk båt med tre unge gutter om bord ble sendt ut av Bermuda før de hadde fått sjekket inn, uten å få fylle vann og kjøpe mat. Guttene selv sa de ble kastet ut fordi de ikke hadde de 2500 kronene det koster å sjekke inn i Bermuda, men tollmannskapet som kastet dem ut sa at de ikke var samarbeidsvillige og hadde ikke tillatt tollen å komme om bord. Vi vil aldri få vite sannheten om den historien eller få vite hvordan det går med de tre unge franskmennene der ute. Uansett fikk vi vist bra sjømannskap. Kolbjørn kjørte over til den slitne båten de seilte, med det vi hadde av vann i løse tanker (tilsvarende nok drikkevann til de kommer til Azorerne). De manglet bøtte, så de fikk en av oss. Vi tilbød dem penger så de kunne sjekke inn. De takket nei til pengene men var overmåte takknemlige for tilbudet. Dette er kanskje det nærmeste vi kommer sannheten til historien om landet som kastet ut seilere uten tilstrekkelig proviant. Neste mulighet for landgang ville de ha om omtrent tre uker.
I tillegg til å snakke med seilere som kom inn til Bermuda hadde vi VHF `en på kanal 27, Bermuda radio, hele tiden. Med den fikk vi med oss marine varsler, værmelding, båter som kom og gikk og hvis det var noe spesielt med noen båter. Et par dager fulgte vi med på etterlysningen av en forlatt seilbåt som sist var observert 200 nautiske mil utenfor Bermuda, mellom Bermuda og USA. Den kom ikke til rette så lenge vi fulgte med.
Bermuda er et britisk oversjøisk territorium. Det vil si at dronningen av Storbritannia utnevner en guvernør som sørger for den interne sikkerheten i Bermuda og Bermuda er avhengig av det britiske forsvar, utenrikspolitikk og handel.
Bermudas valgspråk er: Hvis skjebnen bevarer oss. Etter at vi har opplevd en tropisk storm på Bermuda og opplevd hvor utsatt for vær og vind dette landet ligger plassert midt i Atlanterhavet, så har vi forståelse for valgspråket deres. Men Bermudeserne har sørget for at det ikke bare opp til skjebnen å bevare dem. Alt er av kvalitet på Bermuda. Alt fra stæsj til bygningsmassen. Etter å ha vært på mange øyer i Karibien og sett hvor ødeleggende vind kan være, så har de på Bermuda gjort sitt for at de skal bevares. Alle husene er bygget i mur. Takene er bygget i betong. Takene er konstruert slik at de samler vann, renser det og samler vannet i sisterner ved hvert hus. Og husene er bygget så tett i tett at ikke mye er overlatt til naturen. Det største grønne området vi så var en 18-hulls golfbane.
All denne kvaliteten koster, levekostnadene på Bermuda er høye. Det hjalp oss lite at den norske krona er veldig dårlig for tiden. Den Bermudiske dollaren tilsvarer verdien på en amerikansk dollar, det tilsvarer 10$ = 100,22 kroner. Det eneste vi ikke ble sjokkert over prisen på var grønnsaker. Øl ute på byen kostet 100 kroner for en 0,33 flaske pils. Vi måtte være prisbevisste når vi handlet inn.
Bermuda har et velutviklet system for offentlig transport. En dag tok vi Bussen til Hamilton, hovedstaden på Bermuda, og en dag tok vi ferje dit. I Hamilton gikk forretningsmennene med bermudashorts. Shorts som rekker til knærne, komplettert av høye knestrømper, skjorte, gjerne slips og gjerne en casual jakke eller vest over. Menn i alle aldre gikk med denne outfitten.
Vi opplevde Bermudesere som veldig hjelpsomme. Vi rakk ikke å trykke på google-kart ikonet på telefonen før en Bermudeser ville stoppe opp og spørre om vi trengte hjelp. Bermuda er så lite at det virket som om alle vet hvor alt er. Og så lite at alt vet alt om alle, ble vi fortalt. En kveld vi tok en øl sammen med en amerikansk seilbåt i yachtklubben spurte bartenderen oss på en bekreftende måte: Dere liker å gå tur dere? Ja det kunne vi ikke nekte for. Har du sett oss? Nei, det hadde hun ikke, men en av de andre medlemmene i klubben hadde sett oss. Vi hadde flere fine kveldsturer i St George. Den kjølige temperaturen på kvelden, lyset, solnedgangen, alle de fine husene og hagene ga oss fine turer. Og ikke minst utsikten over havet når vi kom opp på toppen av øya.
Med sin plassering midt i havet med mye vind er Bermuda et yndet sted for seilere. Bare i løpet av de to ukene vi var der kom det inn to regattaer fra havet. Annapolis boat race, som seiler fra USA, og Clipper race, som seiler jorda rundt. Hver ettermiddag var det unge seilere som trente i havnebassenget rundt Impuls. På søndagen var det to regattaer som vi kunne følge med på mens vi først drakk kaffe på dekket til Impuls og utvidet det til lunsj.
Men vi skal videre. Vi skal til Canada. Vi fulgte nøye med på værmeldingen for å få fordelaktig vind nordover. Det var ikke så ofte det forekom. Det første værvinduet kom rett etter at stormen Alex hadde herjet, men da var ikke vi klare. Det neste værvinduet kom etter at vi hadde vært to uker på Bermuda. På tide å sette seil nordover!
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar
Hei! Vi setter veldig stor pris på om du legger igjen noen ord i kommentarfeltet. Hilsen Marianne og Kolbjørn