Impuls

mandag 13. juni 2022

Bahamas

Bahamas overrasket oss. Vi elsket det. Etter en måned var det allikevel tid for å seile videre, vi begynte så smått å bli klare for det.

Vi hadde et fordomsfullt forhold til Bahamas. Vi forestilte oss mange øyer, mange strender, mange båter, veldig mange turister,  og veldig dyrt. Alle fordommene våre stemte, men mengden av det hele avhenger av  hvor i Bahamas du er, og det var det som gjorde at vi kom til å elske Bahamas.

Bahamas består av 700 små og store øyer. Veldig mange av disse øyene er ubebodde, og kun tilgjengelige for folk med båt. De 700 øyene har en befolkning på totalt 400.000, 274.000 av disse bor i hovedstaden Nassau. Altså er det veldig mange øyer som har få eller ingen innbyggere. Det ga oss opplevelsen av å seile i øde områder.

Bahamas består av sand og koraller. For det meste sand, og dermed er de aller fleste av disse 700 øyene omkranset av hvite strender. Sanden er den hviteste, mest finkornete sand og dekker milevis med kystlinje. Vi seilte fra Cuba til The Rugged Islands. En kjede som hovedsakelig består av ubebodde øyer, et utall i antall. Bare en av de små øyene har et lite tettsted, Duncan Town. Vi besøkte Duncen town i utgangspunktet for å sjekke inn i Bahamas, men det lot seg ikke gjøre der.

Duncan Town viste seg i være totalt ramponert av orkanen Irma i 2017. Fordi mange av øyene i Bahamas led samme skjebne det året, har myndighetene et svare strev med mange ulike reparasjonsprosjekter på forskjellige øyer spredt utover i Bahamas, og det hjalp ikke at Covid dominerte et par år i mellomtiden. Dermed er Duncan Town fortsatt sterkt preget av skadene etter Irma,  men de er i gang med å bygge opp igjen hus som var jevnet med jorden og rive bygninger som bare ble filleristet av Irma. Tror ikke vi så ett eneste hus som ikke bar preg av skadene Irma påførte det. Stedet har rundt 50 innbyggere i stort og smått. Dunkan town hadde ikke noe tilbud for to tørste og sultne turister, annet enn en liten dagligvarebutikk med veldig begrenset utvalg. Senere lærte vi at postbåten kommer en gang i uken med leveranser til øya, så hadde vi vært litt smarte så hadde vi handlet det vi trengte der. Det skulle nemlig vise seg at det ble lenge til vi kom til noe sted det var mulig å handle mat. Vi har jo seilt mange steder hvor vi har begrenset innkjøpene våre fordi øyen vi har vært på, får så sjelden varer levert ,slik at vi ikke vil tømme butikkhyllene til ulempe for de lokale. Butikken i Duncan Town var mye mindre utstyrt enn de fleste andre øyer vi har besøkt, så dermed slo denne sosiale tanken inn i Marianne slik at vi ikke kjøpte inn noe, og endte med å angre veldig på det da vi gikk tomme for mel, olje, egg og øl. Uten mel kunne vi ikke steke surdeigspannekaker til frokost, eller bake noe annet. Vi gikk tomme for øl, så en periode delte vi en 0,33 liter ølflaske til solnedgangen. Vi gikk tomme for egg. Noen dager stekte vi mat i smør i stedet for olje. Vi hadde mat nok, men måtte være kreative, og kunne ikke velge og vrake i inspirerende oppskrifter. En dag vi var veldig fysne på noe søtt bakte Marianne Brownie med grovmel, det siste vi hadde, i stedet for hvetemel, som vi var tomme for. Og de to eggene som skulle tilsettes i oppskriften ble erstattet med 4 ts bakingsoda og 4 ss eddik og 2 ss vann. Brownien dekket vårt søtbehov, og smakte veldig godt. Heldigvis hadde vi spart på en flaske bobler som vi spratt på 17 mai.

Dagligvarebutikken i Duncan town drives av Maxin og da vi møtte henne var hun i gang med å rense konkylier i et skjul bak butikken. Maxim ga oss en introduksjon i hvordan vi skulle rense konkylier og hun fortalte historier om hvordan Irma hadde herjet stedet og eiendommen hennes.

Bahamas har et vrimlende liv under havoverflaten. Til stor glede for oss. Vi snorklet, Kolbjørn med speargun og Marianne med dinghyen på slep. Når Kolbjørn skjøt en fisk eller en lobster (hummer uten klør) trakk Marianne inn dinghyen så fort som overhodet mulig mens vi begge speidet etter hai. Erfaringsmessig rekker vi ikke å få med oss at det er hai i området før haien kommer byksende fra "ingensteds hen" og snapper til seg byttet vi har på spydet. Så strategien vår var å få byttet opp i dinghyen så fort som overhodet mulig. Etter byttet bykset Marianne som regel opp i dinghyen mens Kolbjørn gjerne hadde litt mer is i magen og ville skyte et bytte til. Den ene ettermiddagen vi snorklet ga han derimot opp å prøve å få en fisk i tillegg til den som lå i dinghyen, fordi det var en hai som sirklet rundt han og bare ventet på at han skulle skyte en fisk, slik at haien fikk et enkelt måltid. Hvis vi ikke fikk fisk eller lobster på spydet var det ikke noe problem å plukke konkyleier eller Welk (ligner på kongesnegler) i strandkanten. Vi nøt godt av det havet bød på, og det overrasket oss hvilke mengder det var å glede seg over. Vi fisket en ny favoritt fisk. Yellowfin grouper. Det var med tungt hjerte vi oppdaget, ved hjelp av google, at denne fisken er nær ved å bli utrydningstruet, det var ikke oppgitt i vår fiskebok. Vi pleier å vite hva vi skyter speargunen etter, men denne fisken hadde en så utmerket størrelse, (6 kg), så vi gikk på kompromiss med oss selv og det ga oss flere veldig smakfulle måltider. Vi renset denne fisken når vi var tilbake på båten og da kom det en hai svømmende. Haien kom tilbake hver ettermiddag når vi renset fisk. Den morgenen vi skulle forlate ankringen lå haien og sov på bunden under Impuls og våknet ikke før vi begynte å dra opp storseilet for å seile videre.

Fra The Ragged Islands seilte vi langs vestkysten av øy kjeden Jumentos, som også var en samling av ubebodde øyer. Som sagt så er øyene hovedsakelig dominert av sand. Det er bunnen av havet også. Sandbunnen farger havet turkis. Havet er så turkis at det reflekteres i fjærene til de hvite hettemåkene eller Common Ternene som flyr over havet, slik at de også ser turkise ut. Til og med skyene kan oppleves turkise.

Sandbunden gjør ankringen enkel. Ankeret satt med det samme hver gang vi ankret. Vi slapp ankeret, la ut rundt 5 ganger dybden i kjetting og bakket litt slik at ankeret fikk gravd seg ned i sanden og vips så var vi klare for det været som skulle komme.

Vi opplevde tordenvær nesten hver eneste ettermiddag og eller kveld. Når vi lå for anker lynet det som regel på slik avstand at vi bare beundret det i horisonten og krysset fingrene for at det ikke skulle komme nærmere.

Bahamas dekker et digert havområdet og nesten hele området er ikke dypere enn max 5 meter og ofte mye grunnere. Mange steder er det så grunt at  man ikke kan seile i området med større båter. Det gjorde at vår fordom om at "Bahamas er invadert av  båter" ikke slo helt til. Mange båter kan ikke gå i de områdene vi seilte i, rett og slett fordi de stikker for dypt under vannlinjen. Rundt Long Island skulle vi få oss noen overraskelser i forhold til dybdene. Da vi seilte fra Jumentos til Salt Pond på Long Island var det kun èn rute vi kunne følge, og den gikk gjennom Comer Channel. En smal kanal på 11 nautiske mil, den er ikke mer enn 0,2 til 0,4 nautiske bred og 2 meter dyp på lavvann. Impuls stikker 2 meter dypt. Vi planla å gå igjennom kanalen på høyvann, det gikk fint helt til motoren begynte å fuske og vi så på hverandre og visste at her var det bare å bytte dieselfilter. Det tar ikke lang tid, men det er allikevel et spenningsmoment og gir en usikkerthet i forhold til tidevann og tid. Med et nytt dieselfilter kom vi oss gjennom den grunne kanalen med margin. Men det er nervepirrende når dybdemåleren bare viser 2,1 meter under kjølen.

Utenfor Salt Pond på Long Island senket vi ankeret på sandbunnen og fikk det til å feste godt med det samme. Fem dager senere, etter at vi hadde kjøpt inn mat, gått på restaurant og gått ut og tatt noen øl, skulle Kolbjørn bytte zinkanedode på akslingen. I den sammenhengen oppdaget han at det bare var en knyttneves avstand mellom kjølen vår og sandbunnen, og den subbet borti forhøyninger i sanden, og nå var det høyvann... Plutselig slo det oss at vi hadde ligget veeeeldig stille disse dagene. Som regel beveger båten seg alltid fra side til side slik at baugen peker inn i vinden. Vi hevet ankeret og flyttet Impuls lenger ut og erfarte at vi her ute beveget oss med vinden. Heldigvis var det bare sandbunn der inne så ingen skade hadde skjedd med kjølen.

Bahamas ligger ikke langs noen av de rutene man typisk seiler når man er på langtur, dermed møtte vi ingen andre langturseilere i løpet av den måneden vi var i Bahamas. I stedet møtte vi amerikanere som brukte Bahamas som sin lekegrind.

En av de siste seiletappene våre i Bahamas seilte vi nordover langs Long Island på vei til Conseption Island. Her hadde vi i planleggingsfasen av turen ikke zoomet langt nok inn på kartet og så på hverandre med store øyne da vi oppdaget på sjøkartet at vi var på vei inn i et området der kartet viste to meter dybde  og denne gangen ikke hadde planlagt seilasen i forhold til tidevannet. Men noen ganger er vi heldige og denne gangen gikk det også fint.  PUHUU. Spenningen ligger jo også i om kartet viser riktige dybder. Vår erfaring var at de kartene fra Navionics på telefonene som vi bruker stemte med den virkeligheten vi seilte i. Vi satt ofte begge to med nesene ned i hver vårt kart, for å unngå overraskelser som var varslet på kartet, i stedet for å ha øynene skuende utover havet. Navionics kart på plotter stemte overhodet ikke med bunnforhold, så vi var veldig glad vi hadde lastet ned app og kart på tlf.

Det turkise vannet i Bahamas var så klart at vi ikke hadde noe problem med å se bunnen, men det var umulig å estimere dybden. Det var umulig å si om det var en halv meter eller fire meter under kjølen. Oppgaven med å "se etter korallhoder" var umulig fordi enhver skygge eller fargeforandring i vannet kunne være en grunne, og ga den som holdt utkikk magesår hver gang man nærmet seg en skygge i vannet som ikke var gjengitt på kartet.

Den dominerende vindretningen i Bahamas er øst- sør/øst. Alle de ankringen vi valgte lå på lesiden av øyene, men vi gikk gjerne på tur over øyene og kom over dit hvor vinden blåser på og blåser med seg søppel, så mye søppel, skremmende mye søppel. Det var noen få av strendene på le side av øyene som også var veldig forsøplet, men da var det tydelig søppel som bevisst var forlatt av folk.

Rundt om i verden finnes det Blue Holes, Dype "hull" under havoverflaten. Verdens nest dypeste Blue Hole er Deans Blue Hole og ligger ved Long Island i Bahamas (Det dypeste ligger i Kina). Deans Blue Hole er 202 meter dypt. Her gjennomføres det hvert år forsøk på verdensrekorder i fridykking. Verdensrekorden er på hele 126 meter og ble gjennomført i Deans Blue Hole i 2020. Vi leide bil en dag og kjørt Long island rundt. I bagasjerommet hadde vi våre finner, snorkel og dykkermaske og vi skulle sette personlig rekord i Deans Blue Hole. Vi gikk ned  henholdsvis rundt 10 og 8 meter. Vi har svømt i havet flere ganger  hvor dybden er på flere tusen meter, gjerne 4000 til 5000 meter, men opplevelsen av å svømme i et hull ga en helt annen opplevelse, mer klaustrofobisk, og ikke den frihetsfølelsen som det gir å svømme i havet.

Et annet "hull" vi besøkte på bilturen langs Long island var The Shrimp Hole. De lokale vi snakket med synes det var den merkeligste turistattraksjon, men vi opplevde den som både vakker og underholdene. The Shrimp Hole er en grotte med grunnvann. Nydelig temperatur i vannet. Vi svømte inn i grotten og beundret sollyset som kom gjennom hullene i taket og som lekte i vannet. I vannet svømte det knallrøde reker og i luften fløy det flaggermus.

En av gledene ved å komme til en bebodd øy er at vi kan "gå ut". Spise på restaurant og ta en øl blant folk. På Long Island gledet vi oss over det samme. Men av en aller annen grunn var vi alltid misfornøyde med den maten vi hadde bestilt. Det var alt for fett. Selv om det er vi som velger hva vi skal bestille fra menyen var vi ved å gi opp hele "spise ute"-prosjekt da vi kom over reklame for "Chez Piere". Vi så for oss den franske menyen og lot oss ikke stoppe av den elendige traktorveien med spisse stener, som kunne ha satt en stopper for gleden over leiebilen, som førte inn til Chez Piere. I enden av veien åpenbarte det seg et lite resort med en eksentrisk Canadisk kokk. Fransk-Canadisk. Den karismatiske personligheten hans og stedets atmosfære overdøvet den kulinariske erfaringen, til tross for at han serverte oss en kjedelig Mahi Mahi som definitivt ikke var Catch of the day og den nydelige leverposteien vi bestilte til forrett ble servert på tørt brød. Vi Storkoste oss uansett! og synes dette var en verdig avslutning på vårt Bahamas opphold.

Kajaktur i The Jumentos

Delfiner hadde vi følge med flere
ganger

Impuls ankret i The Jumentos

Welk. (Konge snegler?)

Den første stranden vi kom til på Ragged Island.
Det var den fineste stranden vi hadde sett. Bahamas
bød på bare slike strender.

Vi fikk en baracuda. De lokale var veldig påståelige
og mente vi kunne spise baracudaen her inne på
grunna. Vi har jo i "alle år" kastet baracudaen tilbake
i sjøen fordi den kan være giftig. Denne gangen turte vi å
spise den. Det gikk bra.

Når du skal seile med
liten fart...

Dinghy brygga ved Salt Pond

Rett ved der vi ankret båten ved Salt Pond på Long island
lå det et koselig resort kalt Tinys

Stingray

Shrimp hole

Gordon Beach. En nydelig strand

Colombus monumentet. Monumentet står på en plass Colombus oppkalte etter sitt første skip, Cape Santa Maria.