Impuls

fredag 20. mai 2016

Les Saintes

På vei ut fra Desheies tok vi en avskjedsrunde rundt Blue Spirit før vi satte seil sørover. Men..... ingen vind.... det var rett og slett helt vindstille, så etter vel 45 minutters tålmodig prøving, hvor genoaen egentlig bare gjorde som den selv ville og slo seg fra babord til styrbord også tilbake igjen ørten ganger. Vi startet motoren og kjørte til Pigeon Island, en undervanns nasjonalpark hvor vi snorklet og det var øs pøs regnvær. Det var utrolig med fisk der!
Etter lunsj startet vi motoren igjen og motorseilte et stykke før vinden plutselig kom tilbake og da med skikkelig styrke, 17 knop og vi seilte til Les Saints, en øy-gruppe syd for Guadeloupe. Vi la oss på bøye utenfor tettstedet Bourg Des Saintes. Her har de lagt ut 80 bøyer for seilere, det er mange, men det skal i følge pilotboken vår for området være litt vanskelig å få ankeret til å ta fatt i bunden her. Så i stedet for å legge oss lenger ut og med usikkert feste betalte vi de 13 euro bøya kostet per natt.
Dagen etter tok vi bena fatt og utforsket de 5 km med vei som er på øya. Vi gikk de bratte bakkene opp til Fort Napoleon. Som ikke bare var et fort som Napoleon fikk bygget, men også et muesum. Et museum med et sammesurieum av temaer. 18 rom med ulike temaer alt fra Napolen og sjøslag med flere 100 båter innvolvert til fiskene og korallene i området, og over fiskene var det stilt ut noen antikke symaskiner. Og det var bare noen få av utstillingene som var oversatt til Engelsk, resten var på fransk.
Deretter gikk vi til en bukt hvor det lå en havarert seilbåt. Slike syn setter alltid et støkk i oss. Deretter gikk vi til Baie de Pompiere og Sven badet, og ble så begeistret at han tok med seg dykkermasken og dro tilbake på ettermiddagen.
Pilot boka vår sa at vi ikke kunne sjekke ut fra Guadeloupe i helgen. Men kl 17.30 fant vi ut at vi faktisk kunne sjekke ut helt til kl 18 på det enkle viset som vi sjekket inn i Desheies, på PC. Så vi rev med oss båtpapirer og pass og gasset på inn til tollkontoret/turistkontoret. Sjekket ut og kjøpte en liten magnet-dings som vi kunne putte inn i vannpumpen på brygga neste dag og fylle båten med vann.
Etter litt stress med Utsjekking "i siste liten" fikk vi med oss solnedgangen fra Tower Napoleon. Det var bratt på vei opp dit. Og på veien ble vi overrasket av tåke og regnbyger. Men på toppen fikk vi sett solnedgangen mellom skyene og regnbygene. Vi klatret opp en stige for å komme helt øverst i tårnet.
Bourg Des Saintes

Båtvraket i bakgrunnen

Baie de Pompiere

Kos med geitekilling på Baie de Pompiere

Bourg Des Saintes

På vei til Dominica
Kose seiling på vei til Dominica